- Om Trollania
- Företaget har sitt säte i Växjö och Smålandsbolagen AB bedriver försäljningen. Företagets postadress är Sänneholmsvägen 11, 352 70 Växjö. Organisationsnummer 556903-0074.
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
- Beställning
- När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
- Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
- Leverans
- Våra normala leveranstider är 5-14 dagar. Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
- Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive aktuell momssats.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
- Ångerrätt
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
- Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
- Att inte hämta ut ett paket från ombud räknas inte som nyttjande av ångerrätt. Paket som går i retur debiteras köparen med 150 kr inkl moms.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid: - Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
- Reklamation och klagomål
- Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation? - Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
Ej uthämtat paket - Att inte hämta ut ett paket från ombud räknas inte som nyttjande av ångerrätt. Paket som går i retur debiteras köparen med 150 kr inkl moms.
- Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
- Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
- Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
- Personuppgiftslagen
- Vi skyddar dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204). Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning. Du kan som kund alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifter från vårt register.
- Ändringar till de Allmänna Villkoren
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
- Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Personuppgiftspolicy för Trollania.se (/Pannkakshuset Gulan)
Trollania.se värnar din integritet
Att värna våra nuvarande, blivande och tidigare kunders integritet är viktigt för oss på Trollania.se Därför månar vi om att skydda de personuppgifter vi har om dig och att du känner dig trygg i hur vi behandlar dina personuppgifter.
Vi välkomnar att EU-förordningen General Data Protection Regulation (GDPR) ersätter den nu snart 20 år gamla svenska personuppgiftslagen (PUL) den 25 maj 2018. I kort innebär det att medborgares och kunders rättigheter stärks samtidigt som myndigheters och våra skyldigheter som företag skärps.
Denna information är till för att du ska veta hur vi hanterar dina personuppgifter. Du behöver inte göra någonting med anledning av den här informationen.
Kom ihåg att du alltid är välkommen att kontakta oss om du har några frågor.
Dina rättigheter i korthet innebär att du kan:
Få en kopia av dina personuppgifter- Rätta och radera dina personuppgifter
- Invända mot och begränsa behandlingen av dina personuppgifter
1. Så här värnas din integritet
Din integritet är viktig för oss på Trollania.se och vi är måna om att skydda dina personuppgifter när vi behandlar dem. Vi är försiktiga när vi hanterar dina personuppgifter och du kan känna dig trygg med att behandling av personuppgifter endast sker på ett korrekt sätt enligt gällande regler.Följande principer gäller när Trollania.se hanterar dina personuppgifter:
Din integritet respekteras och värnas- Du har rätt att få tydlig information om hur dina personuppgifter behandlas
- Vi samlar inte in mer personuppgifter än vad som är nödvändigt
- Dina personuppgifter används bara för det ändamål de är insamlade för
- För att skydda dina personuppgifter vidtar vi lämpliga skyddsåtgärder kring våra IT-system och ser till att våra samarbetspartners gör detsamma
- Vår personal får särskild utbildning kring hur personuppgifter ska hanteras
- Dina personuppgifter sparas inte längre än vad som behövs
- Personuppgifter överförs som huvudregel inte till länder utanför EU/EES, men om det görs ser vi till att dina personuppgifter är ordentligt skyddade
- Som huvudregel behandlar vi inte personuppgifter för barn dvs. personer under 18 år
- Dina personuppgifter säljs inte till andra företag
Denna personuppgiftspolicy är till för att beskriva hur vi behandlar dina personuppgifter innan du är kund, när du blir kund och under tiden du är kund.
Med personuppgifter menas all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till en individ. Exempel på personuppgifter är: namn, adress, telefonnummer, personnummer, bilder och ljudupptagningar. Även krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter (t.ex. IP-nummer) är personuppgifter om de kan kopplas till en individ.
Med behandling av personuppgifter menar vi i stort sett allt som görs med personuppgifter. Några vanliga exempel är: att samla in personuppgifter, att registrera och organisera dem i ett kundregister, att lagra dem i t.ex. IT-system, att föra över dem till någon annan och att radera dem.
2. Så här behandlas dina personuppgifter
2.2 Du som kund
Du kan bli kund genom att göra en beställning. När du väljer att bli kund registreras dina personuppgifter för att du ska kunna beställa, för att vi ska ta rätt betalt av dig och för att kunna hantera din beställning.2.2.1 Vilka personuppgifter behandlas när du är kund?
När du är kund behandlas ditt namn, adress, personnummer, datum för kundregistrering, konto- och betalinformation, köphistorik, eventuell kampanjkod, köpkanal, tilldelat kund-id, fakturainformation, information om eventuella vinster och gåvor, köphistorik.2.2.2 Varför behandlar vi och varför har vi rätt att behandla dina personuppgifter?
Dina personuppgifter behandlas främst för att hantera din beställning. Detta gör vi för att hålla vad vi lovat när du blev kund (d.v.s. för att fullgöra vårt avtal). Vi behöver till exempel kunna kontakta dig, ta betalt, betala ut din vinst eller gåva.De personuppgifter som används vid sådana aktiviteter som beskrivs ovan är uppgifter som du lämnar när du är i kontakt med oss och är inte av känslig natur.
2.2.3 Vem samlas personuppgifterna in från?
Personuppgifterna samlas in direkt från dig genom när du blev kund.2.2.4 Vem delas personuppgifterna med?
Dina personuppgifter delas med olika samarbetspartners som t.ex. leverantörer av beställningar och med våra revisorer, vår och din. Vi delar också personuppgifterna med olika myndigheter, t.ex. Skatteverket (då lag kräver det).2.2.5 Hur länge sparas dina personuppgifter?
Dina personuppgifter sparas under tiden du är kund och under en period efter det att du valt att inte längre vara kund. Detta för att du ska kunna kontakta oss om något blivit fel. Vi sparar därför ett fåtal av dina personuppgifter i upp till 12 månader efter att du inte längre är kund.Om du fått en gåva eller vunnit en varuvinst i lotteriet kan dina personuppgifter behöva sparas längre. Då kan dina personuppgifter sparas under premien/varans garanti- eller reklamationstid, så att du kan kontakta oss om något är fel.
De uppgifter som sparas längst är sådan data som behövs för vår bokföring (exempelvis alla beställningar, fakturor och betalningar) och skatteunderlag. Enligt lag måste dessa uppgifter sparas i sju år.
För att inte behandla personuppgifter i onödan och utan anledning raderar vi regelbundet de personuppgifter som inte längre behövs.
2.4 När du inte är kund längre
När vårt kundförhållande upphör raderar vi alla personuppgifter som inte längre behövs. Vi hoppas såklart att du vill bli kund igen och då samlas dina personuppgifter in när du registrerar dig på nytt.2.4.1 Vilka personuppgifter behandlas när du avslutat din prenumeration?
När du avslutar din prenumeration och vårt kundförhållande upphör raderar vi nästan alla dina personuppgifter. Det finns dock några personuppgifter som behöver sparas för att lagen säger så. Därför behandlas ditt namn, tidigare kund-id, betalinformation och kontakthistorik fast du inte längre är kund.2.4.2 Varför behandlar och varför har vi rätt att behandla dina personuppgifter?
Dina personuppgifter sparas om du gjort en beställning eller vunnit en vinst i en tävling. Då kan dina personuppgifter sparas under premien/varans garanti- eller reklamationstid för att du ska kunna kontakta oss om något är fel. Dina personuppgifter behandlas även när vi sparar underlag för t.ex. vår bokföring (exempelvis alla beställningar, fakturor och betalningar) och skatteunderlag, vilket är ett lagkrav. I vissa fall sparas även personuppgifter för att förebygga och hantera tvister.2.4.3 Vem delas personuppgifterna med?
Dina personuppgifter delas med våra revisorer. Dina personuppgifter kan även delas med våra IT-leverantörer (i system som vi behöver för vår verksamhet) och de samarbetspartners som hjälper oss med marknadsföring, d.v.s. telemarketing-företag, distributörer, tryckerier samt marknadsföringsbyråer.2.4.4 Hur länge sparas dina personuppgifter?
De personuppgifter som endast behövs för din prenumeration tas bort då vårt kundförhållande upphör.De personuppgifter som behandlas för marknadsföring sparas högst 12 månader efter att vårt kundförhållande upphört, eller efter att du utnyttjat något av våra erbjudanden eller tjänster.
När behandling sker av personuppgifter för att efterleva lagen sparas uppgifterna endast så länge som lagstiftningen kräver det, exempelvis bokföringsmaterial (t.ex. alla beställningar, fakturor och betalningar) och skatteunderlag som måste sparas i sju år. Vi sparar även personuppgifterna så länge vi behöver för att kunna hantera eventuella reklamationer och andra rättsliga frågor som har samband med din beställning.
2.6 När du är i kontakt med oss
När du kontaktar oss, exempelvis via vår kundservice, är vårt mål att ge dig bästa möjliga service. Det gäller oavsett om du ringer, skickar e-post eller ett vanligt brev. För att kunna tillhandahålla dig service, exempelvis när vi svarar på frågor eller hanterar en reklamation, behandlar vi dina personuppgifter så här:2.6.1 Vilka personuppgifter behandlas när du är i kontakt med oss?
De personuppgifter som kan behandlas om dig är namn, adress, e-postadress, telefonnummer, konto- och betalinformation, tilldelat kund-id, inloggningsuppgifter, fakturainformation, kontakthistorik, information om hur du vill att vi kommunicerar med dig, information om vinster och gåvor, information om du vill ha marknadsföring eller inte, information om du vill ha vårt kundbrev.2.6.2 Varför behandlar och varför har vi rätt att behandla dina personuppgifter?
Dina personuppgifter behandlas för att kunna sköta bokföring, beställningar och redovisning till Skatteverket.2.6.3 Vem samlas personuppgifterna in från?
Personuppgifterna samlas in från dig när du gör en beställning och då de uppgifter du själv anger.2.6.4 Vem delas personuppgifterna med?
Dina personuppgifter delas med Klarna som hjälper oss med kundbetalningar. Dina personuppgifter kan också, beroende på ditt ärende, delas med Skatteverket, våra revisorer samt med vår och din bank.2.6.5 Hur länge sparas dina personuppgifter?
Dina personuppgifter behandlas så länge det behövs för att hantera ditt ärende hos oss och vid behov följa upp att din förfrågan fått en lösning.Vi vill inte behandla personuppgifter i onödan och utan anledning, så vi raderar regelbundet de personuppgifter vi inte längre behöver.
2.7.1 Vilka personuppgifter behandlar vi?
Om du är kund och beställer något behandlar vi uppgifter om ditt namn och kontaktuppgifter som anges i beställning.2.7.2 Varför behandlar och varför har vi rätt att behandla dina personuppgifter?
Dina personuppgifter behandlas för att vi ska kunna redovisa försäljningar till Skatteverket och för att kunna ta betalt för beställningar.2.7.3 Vem samlas personuppgifterna in från?
Uppgifterna kommer endast från de beställningar du gör på trollania.se.2.7.4 Vem delas personuppgifterna med?
Dina personuppgifter kan delas med våra revisorer, Klarna som sköter våra kundbetalningar samt med vår och din bank när betalningar sker.Vi delar också dina personuppgifter med skatteverket
2.7.5 Hur länge sparas dina personuppgifter?
Dina personuppgifter behandlas inte av oss i onödan och utan anledning, så vi raderar regelbundet de personuppgifter vi inte längre behöver, främst för Skatteverkets information.3. Överföring av personuppgifter till länder utanför EU/EES
Som huvudregel skickas inte dina personuppgifter till andra länder. Vi har inga samarbetspartners utanför EU.4. Dina rättigheter
4.1 När dina personuppgifter behandlas av Trollania.se har du följande rättigheter.- Du har rätt att få veta vilka personuppgifter som vi behandlar om dig och kan be oss om en kopia av dessa.
- Du har rätt att få felaktiga personuppgifter om dig rättade. Du har rätt att be oss radera dina personuppgifter (t.ex. om vi inte har anledning att behandla dem eller om du inte längre samtycker). Även om du ber oss radera dina personuppgifter kan vi ibland behöva spara vissa personuppgifter, t.ex. när lagen kräver att vi gör det eller om behandlingen krävs för att kunna försvara eller göra gällande våra rättsliga intressen.
- Du har rätt att invända mot viss behandling av dina personuppgifter och begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas, exempelvis i väntan på att felaktiga uppgifter kontrolleras och eventuellt korrigeras. Notera att en begränsning eller radering av dina personuppgifter kan innebära att vi inte har möjlighet att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.
- Du har rätt att få ut dina personuppgifter i ett maskinläsbart format och överföra dem till en annan personuppgiftsansvarig, så kallad dataportabilitet. Detta gäller bara personuppgifter som du själv har gett oss, som behandlas automatiskt av oss och som vi behandlar för att hålla vad vi lovat i avtalet med dig eller för att du samtyckt.
- Du har rätt att när som helst ångra ditt samtycke för behandling som vi gör för att du godkänt den. Det är viktigt att veta att, om du ångrar ett samtycke, gäller det bara framåt och inte för behandling som redan gjorts.
Om en förfrågan eller begäran enligt punkterna (a)-(e) ovan skickas flera gånger under en kortare tid och förfrågan är uppenbart ogrundad eller orimlig kan en avgift tas för att tillgodose sådana förfrågningar eller begäranden.
4.2 Kontaktuppgifter om du har frågor eller vill utöva dina rättigheter
Om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter eller om du vill använda de rättigheter du har när vi behandlar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på [email protected].4.3 Rätt att klaga hos tillsynsmyndigheten
Om du inte är nöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter kan du anmäla ditt missnöje till Datainspektionen (som snart byter namn till Integritetsskyddsmyndigheten) som är tillsynsmyndigheten för personuppgiftsbehandling.5. Säkerhetsåtgärder
Dina personuppgifter behandlas enligt lagen och på ett säkert sätt. Rutiner finns för att skydda dina personuppgifter och värna din integritet. Till exempel behandlar vi bara sådana personuppgifter som vi verkligen behöver och är noga med att radera personuppgifter när de inte behövs längre. Kontinuerligt uppdateras de system som används för att behandla personuppgifter så att de är tillräckligt säkra t.ex. genom anti-virusprogram och brandväggar. Vi kräver och kontrollerar även att våra samarbetspartners behandlar dina personuppgifter på ett säkert sätt och enligt lag.6.3 Kontaktuppgifter till dataskyddsombud
Dataskyddsombud på Trollania.se är Eva Christensen, [email protected].